infographic bijbel

Leuk, mooi en origineel: de infographic Bijbel.
De Nederlandstalige uitgave is onlangs beschikbaar gekomen bij KokBoekencentrum. Karen Sawrey maakt meer dan 100 thema’s uit de Bijbel in één oogopslag duidelijk aan de hand van afbeeldingen met tekst.

“Het woord van God in een nieuwe dimensie” is de ondertitel van het boek en die klopt inderdaad; de weergave verrast en is anders dan anders.

Thema’s zijn bijvoorbeeld:

  • Vrees niet
    Wanneer was hemelse moed nodig? Op twee pagina’s zie je Hagar, Elia’s knecht, Gideon, herders, Maria, Zacharias, Jozef, Daniël, drie discipelen. Wat was de situatie? Waarom was moed nodig? Wat was de reactie van God, wat wordt tegen deze mensen gezegd en door wie? Wat was de uitkomst van de ontmoeting?
  • Koningen
    De goede, de slechte en de profeten. Namen op een rij, met kleurcodes en in een paar woorden de aard van hun gedrag.
  • Genezingen van Jezus
    Wat deed Hij? Eén persoon genezen, meer dan één persoon genezen, publiekelijk of niet-publiekelijk, aanwezig of op afstand – zelfs uitgedrukt in percentages van het totaal aantal genezingen. Met verwijzing naar de bijbehorende tekstgedeeltes.
  • Jezus’ onderwijs gemeten en verdeeld
    Hoe lang is elk stuk onderwijs over het onderwerp, welke soort is het en in welk evangelie komt het voor?
  • Ontmoetingen na de opstanding
    Van twijfel en angst naar bevestiging. Aan wie verscheen Jezus? Was zijn identiteit aanvankelijk verborgen? Wat voelden ze? Wat deden ze? Hoe antwoordde Jezus? Wat deed Hij? Welke opdracht gaf Hij?

Landkaarten, grafieken, tijdsbalken, cirkeldiagrammen, alles met legenda’s in kleuren, categorieën, percentages.

Karen Sawrey verwijst natuurlijk naar de bijbel, maar ook naar andere bronnen. Bij elke infographic noemt ze bijbehorende auteurs, boeken of websites, vaak wel met een disclaimer in de trant van ‘De auteurs beroepen zich op hun eigen mening bij het verzamelen van deze data’. Dat hoeft geen bezwaar te zijn: zolang je het boek beschouwt als thematische reisgids door de bijbel heen, word je zeker op een spoor gezet en kun je je eigen weg verder wel vinden.

Er zitten allerlei o-ja’s in, als je details herkent of jezelf afvraagt hoe het ook alweer precies zat.
En er zitten glimlachjes in, bijvoorbeeld in de infographic “Hoe God gesproken heeft”, waar totaaltellingen per communicatiekanaal genoemd staan. “Direct, totaal: 1015. Profeet, totaal: 769 (…), Engel, totaal: 54. Braamstruik, totaal: 1. Ezel, totaal: 1”.

Er is één groot nadeel aan het boek: je blijft bladeren.

 

>>> Inkijkexemplaar: De infographic Bijbel, Karen Sawrey

 

Wil je een mailtje krijgen als ik een nieuw bericht heb geplaatst?
2019-09-24T13:46:48+02:0022 september 2019|